Friday, 30 December 2016

Cara Mudah Tampal Lencana Sekolah




Minggu ni mesti ramai ibu duk fikir cara nak tampal lencana sekolah anak-anak kan?
Nak jahit ke? Nak gam ke?
Saya pun salah sorang mak-mak yang anak baru nak masuk skolah tahun 1 ni.
Maklumlah first time ni nak tampal lencana.

Alkisahnya malas nak jahit kihkih.
Tak leh sabarlah sebenarnya kalo nak jahit part kecik-kecik ni.
Memang pun , saya malas tau, tak macam korang yang rajin menjahit tu hehe.
Nak upah orang jahit, tak tahu plak kat mana.

Hasil menggoogle, jumpalah idea ni dari Puan Akmar Laily. 
Mehla ikut step by step ye.

Bahan yang diperlukan:

* gam uhu
* kertas tabal/kotak/cardboard
*seterika
*kain kecil/tuala kecil



Langkah-langkah :

1) Sebelum start tu gosoklah dulu bahagian yang nak kita tampal tu ye.
Bagi tak berkedut.



2) Letakkan kertas keras dalam poket. Taknaklah nanti gam tu melekat kat bahagian dalam baju tu.



3) Sapukan gam uhu pada bahagian belakang lencana.



4) Letakkan pada bahagian mana nak tampal. 
Hati-hati ye bagi betul-betul center, nanti dah melekat pastu senget dah tak boleh bukak.



5) Tuala kecil basahkan terlebih dahulu. 
Tutup semua bahagian lencana tu dengan kain basah.
Gosok atas kain tu, akan ada asap sikit kuar ye sebab kain tu kan basah.
Jangan panik plak hehe




6) Angkat kain dan alihkan kertas keras tu. 
Dah siap la 



Dan ini lah hasilnya untuk anakanda.
Serius kejapje, dalam 3 minit dah siap untuk 1 baju.


Berapa lama tahan? Ntah, saya pun baru cuba ni.
Tapi daripada hasil google, tahan dalam 10 bulan kalo basuh ngan mesin basuh.
Kita tengoklah camna nanti.
Katanya, kalo tercabut sikit pun, letak semula gam kat tempat tercabut tu
dan gosok semula  berlapikkan kain basah.
Ok la semula.

Ok, sape-sape nak cuba tu bolehla.
Semoga bermanfaat untuk korang juga.




Anda berminat dengan Produk Anak Saya Bijak? 
Bagaimana nak dapatkan produk terbaik ini untuk anak-anak anda? 
 Hubungi saya - 
Puan Farida 
Call/wa/telegram 019.9425608




No comments:

Copyright to Anak Saya Bijak
Designed by UMIESUEstudio 2015