Saturday 2 February 2019

Cucuk Saya- Air Tidak Keluar



Stab me...the water don't come out?

Haa ni eksperimen anakanda buat.
Ye la setiap hari duk ngadap cite Supersains je kan
Macam-macam la dia cuba

Jom tengok eksperimen ni plak

" Cucuk saya - air tidak keluar "





 Apa bahan yang diperlukan ?

> pensel yang tajam, tak tajam kompem tak tembus
> plastik untuk isi air, sederhana je la besar nye
> of course la perlukan air hehe


Caman nak buat?

1) Isi kan air dalam plastik , agak-agakla banyak mana ye. Jangan sampai melimpaj plak. Pastu ikat la pastik tu. Anak saya ni guna plastik ikea je sebab dah ada ziplock kan

2) Cucuk pensel ke plastik tu, dengan yakin ye haha




Haa...kuar tak airnya tu ?

Sepatutnya tak keluar la ye kalo pensel tu betul-betul tajam.


Haa...bagaimana ianya berlaku ?

Plastik ni adalah polimer sintetik, yang diperbuat melalui proses polimerasi dan bahan asalnya ialah etilena (sejenis gas yang terhasil daripada petroleum). Kebanyakan plastik diperbuat daripada polietilena. Apabila polietilena ini dipanaskan, molekul-molekulnya yang mengecut, jadi apabila anda mencucuk pensel menembusi beg polietilena ni, geseran antara pensel dan plastik memanaskan molekul polietilena dan menyebabkan molekul-molekulnya mengecut mengelilingi pensel itu. So...plastik tu pun tak boleh bocor, air pun tak boleh la keluar. 






Selamat mencuba kawan-kawan ❤






Anda berminat dengan Produk Anak Saya Bijak? 
Bagaimana nak dapatkan produk terbaik ini untuk anak-anak anda? 
 Hubungi saya - 
Puan Farida 
Call/wa/telegram 019.9425608






No comments:

Copyright to Anak Saya Bijak
Designed by UMIESUEstudio 2015