Friday 22 July 2016

Permainan Manipulatif Bagus Untuk Anak Kecil






Tahukah anda apakah itu permainan manipulatif?

Manipulatif adalah satu bentuk permainan pembelajaran yang memerlukan anak untuk membentuk sesuatu dengan menyambung bahagian tertentu permainan tersebut. Permainan ini membantu anak untuk membina kemahiran motor halusnya terutama kordinasi tangan dan mata. Permainan ini juga mengaktifkan dan menghubungkan sel-sel otak anak. 

Apakah kebaikan permainan manipulatif?

1. Anak dapat melatih otot-otot halusnya terutama di bahagian jari jemari bagi membina kemahiran motor halusnya. Ini amat penting supaya anak akan mudah memegang pensil dan kemudian menulis.


2. Anak akan cuba memberikan penumpuan terhadap permainannya kerana permainan ini memerlukan anak untuk menyambung, membentuk dan sebagainya. Ini melatih konsentrasi dan kordinasi otaknya.



3. Anak akan dapat memahirkan diri dalam menyelesaikan masalah dan memikirkan cara yang paling baik untuk menyambung dan membentuk. 



4. Permainan ini baik untuk kordinasi matanya kerana dia mungkin akan melihat benda yang kecil dan berwarna.



5. Permainan ini akan mengenalkan anak kepada konsep bentuk, saiz, berat, ketinggian mahupun kelebarannya.



6. Anak juga dapat memahirkan diri dalam konsep mengira (matematik).



7. Kemahiran sosialnya akan meningkat kerana dia perlu bercakap untuk menghasilkan sesuatu atau meminta bantuan daripada orang lain.



So ibu-ibu dah ada idea untuk aktiviti bersama anak-anak di rumah ?
Permainan manipulatif ni banyak dijual, boleh juga buat sendiri kalo ibu-ibu rajin. 
Saya memang la sangat tak rajin sebenarnya. 
Ada banyak aktiviti anak-anak yang saya share dalam blog ni, bolehla explore.
Edu toys juga banyak saya jual , mana yang berkenan tu boleh contact saya (^_^)






Anda berminat dengan Produk Anak Saya Bijak? 
Bagaimana nak dapatkan produk terbaik ini untuk anak-anak anda? 
 Hubungi saya - 
Puan Farida 
Call/wa/telegram 019.9425608


No comments:

Copyright to Anak Saya Bijak
Designed by UMIESUEstudio 2015