Saturday 28 May 2016

Dilema Anak Lambat Bercakap


Anak lambat bercakap ? Memang ibu cukup risau kan ? Macam2 lah bermain kat fikiran ni. Takut anak kita ada penyakit la, takut ada something wrong kat mana2 ke. Ada plak yang cakap camni kan...


Stress tak ?


Saya pun hadapi masalah yang sama. Anak saya bercakap ketika dia betul2 berumur 2 tahun. Sebelum 2 tahun, ajarlah apa pun dia wat dek je, tak nak ikut. So saya mula search macam2 kat internet. Apa yang saya buat? 

1) Banyakkan berinteraksi

Percayalah, walaupun anak tidak ikut apa yang kita sebut, tapi semua tu dia serap. Banyakkan berinteraksi ketika pakaikan baju anak, ketika suapkan anak makan, ketika mandikan anak dan apa saja aktiviti kita buat dengan anak. 

2) Beritahu nama objek

Ini juga boleh mengembangkan daya ingatan dan menambah vocab anak. Ketika mandi, kenalkan objek yang ada depan anak, ketika makan pun boleh kenalkan nasi, ayam dan sebagainya. Ketika bermain di luar pun boleh kenalkan batu, rumput dan sebagainya. 



3) Membaca buku cerita

Ini yang paling anak saya suka. Dia tau rutin dia setiap malam. Dia akan ambil buku bergambar dan bagi kat mama supaya mama boleh reka cerita untuk dia hehe. Seeloknya bacakan buku atas ribaan kita ye.



4) Mengulang

Ulang banyak kali tiap kali kita kenalkan sesuatu. Sama juga jika membacakan buku. Bayi memang suka benda yang disebut berulang-ulang. 


Yakin dan percaya semua usaha kita akan berbaloi suatu hari nanti. Alhamdulillah, genap umur dia 2 tahun, Ilan Waizz mula bercakap dan banyak vocab dia dah tau. Erm memang betul dia banyak serap ketika saya ajar dia dulu.





Anda berminat dengan Produk Anak Saya Bijak? 
Bagaimana nak dapatkan produk terbaik ini untuk anak-anak anda? 
 Hubungi saya - 
Puan Farida 
Call/wa/telegram 019.9425608

No comments:

Copyright to Anak Saya Bijak
Designed by UMIESUEstudio 2015